Gaston en Marloes op reis in Canada

Jasper

Jeetje wat is het moeilijk wakker worden. We gaan eerst ontbijten en rijden dan weer naar de douches.

Onze eerste bezienswaardigheid is de Jasper Skytram. Voordat we hier instappen zijn we al op 1258 meter hoogte. Als we boven zijn, zijn we op 2263 meter hoogte. Je kan nog verder naar boven lopen, een wandeling van 1,4 km. Gaston gaat deze wandeling lopen, schuin omhoog. Hij komt na een uur helemaal kapot naar beneden en is 200 meter hoger gekomen, op 2463 meter. Ik heb op het platform rondgelopen en genoten van het uitzicht, daarna een chocolademelk (ze hebben hier natuurlijk ook geen cappuccino) in het restaurant gedronken.

Nadat Gaston is bijgekomen nemen we de skytram weer naar beneden en rijden naar de Maligne Canyon, dit is een 50 meter diepe kalkstenen kloof die is uitgeslepen door het smeltwater van een gletsjer die de vallei ooit bedekte. De Maligne River stroomt door de smalle doorgang, die ook een reeks ondergrondse grotten bevat. Indrukwekkend is het, awesome, zoals ze hier zeggen. Maligne is frans voor "Evil". Een Belgische missionaris Pierre-Jean de Smet gebruikte dit woord om te omschrijven hoe hij op zijn paard probeerde de rivier over te steken in 1846.

Er is hier een restaurant en we gaan hier lunchen, als we buiten komen komt de regen met bakken naar beneden. Toch rijden we nog naar het Medicine Lake, dat bekend staat om zijn fluctuerende waterpeil. In de herfst bevat het meer weing water, maar tegen de lente, wanneer de Maligne River veel water aanvoert, stijgt het waterpeil weer. De verschillen worden veroorzaakt door ondergrondse grotten en kanalen. Gelukkig hebben we een mooie foto in een boek, zodat we weten hoe het er met mooi weer uit ziet. Er is hier ook een behoorlijk bosbrand geweest, alles ziet er zwartgeblakerd uit.

Na deze regenbui hoeven ze daar niet meer bang voor te zijn. We besluiten naar Jasper te rijden daar zijn we namelijk nog helemaal niet geweest. Het weer klaart weer op en ineens is het weer droog en kunnen we even de sfeer proeven in Jasper. De camper parkeren we bij station, het is 18.00 uur en alle winkeltjes gaan sluiten, op zoek naar een supermarkt, het is een kleine en we kopen alleen de broodnodige dingen omdat we best een eind moeten lopen naar de camper.

Om 19.00 uur belanden we bij een grieks restaurant drinken we een biertje (ik laat me een radler brouwen). We bestellen enkele appetizers en genieten van de zon. Daarna nog even de tank vullen en dan richting de camping. Op de camping het water bijvullen en vuilwater lozen, helaas ging dit niet door omdat er een behoorlijk aantal herten stonden. We durfden het niet aan, ik had de bezem al in de handen om ze op afstand te houden.