Gaston en Marloes op reis in Canada

Columbia Ice fields naar Jasper

Tegen acht uur worden we wakker, als we onze neuzen boven het dekbed uitsteken zal het net boven de nul graden zijn. Ik draai me nog een keer om en slaap nog een uurtje. Buiten ziet het grauw en grijs uit, gelukkig hebben we gisteren met een blauwe lucht hier kunnen genieten. Dan moet ik toch echt de kou trotseren, kachel maar aan om warm te blijven. De nutella is keihard en niet meer smeerbaar, Gaston bakt zich eieren. We hebben nog maar één keer een gekookt eitje gehad, de eieren zijn hier niet te eten.

Om 10.10 uur vertrekken we, nog even langs het Glacier Discovery Centre voor wat info richting Jasper. Na 5 minuten hebben we al ons eerste bezienswaardigheid, de Tangle Falls. We moeten de camper aan de kant van de weg zetten, omdat er geen parkeerplaats is. Gaston klimt nog een stukje omhoog. We stoppen ook nog op een plek met uitzicht op de Stutfield Glacier. Daarna rijden we een stukje door, de weg is zeer slecht. Als we geen veiligheidsriemen om zouden hebben, vlogen we met ons hoofd constant tegen het plafond. In de bermen bloeien blauwe, rode, witte en gele bloemetjes. Bloemen hebben in deze natuur een kort leven in verband met de koude temperaturen.

In de buurt van de Sunwapta Falls is een restaurantje, tijd voor een cappuccino, helaas kunnen we niet parkeren en gaan we eerst naar de watervallen. Wat een geweld van water en wat mooi. We maken een wandeling en genieten van elk uitkijkpunt op de waterval, het is een canyon die behoorlijk is uitgesleten. Daarna gaan we weer richting het restaurant en parkeren de camper waar het ons uitkomt. Het is ondertussen 13.30 uur en gaan gelijk maar lunchen. We nemen allebei een Canadian Stew, erg lekker.

Daarna stoppen we nog bij de Athabasca River, met uitzicht op de berg Christie. Nog één stop en dat is bij de beroemde Athabasca Falls, hier is ook een canyon, wat goed te verkennen is. Ook hier maken we een wandeling en bekijken hier de waterval ook vanuit verschillende uitkijkpunten, het water spat gewoon tegen je op en er komt een behoorlijke kou vanaf. 10 kilometer voor Jasper zien we auto's aan de kant van de weg staan, dat kan maar om 1 ding zijn 'een beer'. Yes, een zwarte beer, ongeveer 20 meter van ons af. Ik ga de camper uit om het beest nog wat beter te kunnen zien. De beer heeft geen idee dat hij zoveel aandacht krijgt, hij snuffelt wat rond en eet planten. Wow, wat een ervaring. Nu wel op de foto.

We gaan op zoek naar onze camping vlak voor Jasper, ook een natuur camping, we hebben hier wel stroom. Gelukkig kunnen we wel water bij vullen en water dumpen en dat doen we dan ook maar direct voordat we naar onze plek rijden. We raken ingesprek met een koppel die een enorme camper bus hebben, met daarachter nog een auto. We zijn nieuwsgierig of ze nu ook nog ergens een huis hebben. Jawel ze heben nog een huis, ze zijn 70 jaar en werken ook nog allebei en zijn 5 weken onderweg, vanuit Ontario. Deze camping ligt in een bos, waar ook veel herten verblijven. De herten krijgen nu kalfjes en zijn zeer beschermend. We krijgen instructies mee, zorg dat je op 30 meter afstand bent, zorg ervoor dat je pepperspray, een wandelstok of een paraplu bij je hebt. De herten zijn mensen gewend omdat ze hier zelf zijn opgegroeid. Ze willen hun kalfjes hier groot brengen omdat als ze nu terug het woud ingaan hun kalfjes worden gedood door coyotes, beren of wolven die hier ook wonen.

We hebben weer een geweldige plek om te staan, enorm rustig. Om ons heen horen we de mensen niet praten, zodat wij gaan fluisteren. De muggen zoemen om ons heen en we moeten ons goed inspuiten. Om 17.15 uur hebben we eindelijk weer eens tijd voor een wijntje. Het weer is aangenaam en we kunnen buiten zitten. De douches zijn hier nogal een eind vandaan en we besluiten om met de camper er naar toe te rijden, we zijn niet de enigen.