Gaston en Marloes op reis in Canada

Banff

Om 07.00 uur ziet het er stralend blauw uit maar we zien alweer donkere wolken boven de bergen uitkomen. We staan midden tussen de Rocky Mountains, wat een geweldige plek. De bedoeling Is dat we eerst naar het visitor centre gaan, om wat informatie. Het blijkt dat we de camper helemaal op een verkeerde plek hebben geplaatst. Dus snel weg hier. We mogen bij het station 12 uur parkeren.

Vanuit hier lopen we naar het Avenue Hotel, waar we de gratis bus naar de Banff Gondola nemen. De Gondola Is best prijzig, maar goed we zijn hier maar één keer (€45,00 pp). Ze hebben een tijdschema voor de ritten, wij mogen om 11.40 uur om hoog. De berg waar wij op staan is de Sulphur Mountain, aan de voet van deze berg werd de eerste bron ondekt door spoorwegarbeiders. De Sulphur Mountain, 2281 meter boven de zeespiegel, biedt deze spectaculaire uitzicht over het omliggende gebied. Gaston gaat nog een stukje lopend verder naar een hoger gelegen uitkijkpunt.

Na anderhalf uur nemen we de gondola weer naar beneden. De bus brengt ons weer naar Banff. Het stadje Banff ontstond rond de warme bronnen die hier rond 1880 werden ontdekt. Banff is het enige stadje van Canada dat zeer hoog ligt namelijk op 1383 meter. We slenteren wat door dit zeer gezellige stadje en lunchen bij Kitchen Block, we kunnen buiten op het terras zitten. Starbucks zit hier naast en heeft wifi, waar wij ook gebruik van kunnen maken. Gelijk weer een verslagje de deur uit gedaan. Wifi is hier een crime, je denkt bij zo'n goed ontwikkeld land dat ze de wifi ook voor elkaar hebben, helaas is dat niet het geval.

We gaan nog even bij het visitor centre langs voor de route die wij morgen gaan rijden, vragen waar er onderweg outlooks zijn. Ook vraag ik of we hier nogergens een beer kunnen spotten. Ze raadt ons aan om naar de Norquay Mountain te gaan, wij die kant op. Op deze berg is het ski area, er ligt nog sneeuw, we zien geen beren. Als we weer willen vertrekken, komt een man naar ons toe en vraagt of we de grizzlybeer ook hebben gezien? Grizzlybeer? Waar? Op de skipiste zien we een grizzlybeer met jong lopen. Ze zijn wel een eind weg maar met de verrekijker zien we ze héél dicht bij. Helaas geen foto's kunnen maken.

Voldaan rijden we de berg weer af en rijden naar de camping, daar gaan we nog naar een uitkijkpunt. Het is ondertussen 19.30 uur en we maken een soep met balletjes (gisteren nog gedraaid), broodje erbij. We zijn behoorlijk moe en liggen er vanavond vast weer vroeg in.