Gaston en Marloes op reis in Canada

Revelstoke - Banff

Buiten ziet het er mysterieus uit, de bewolking hangt erg laag. Je hebt geen idee dat je omgeven bent door bergen. We hadden natuurlijk liever de zon gezien. Om 08.15 uur rijden we de camping af. De route gaat ook vandaag dwars door de bergen, vlakte heb je hier niet. Binnen de kortste keren komt de regen met bakken uit de lucht. We komen al snel in het Glacier NP aan, het regent nog steeds, rechts van ons zie je watervallen, rotsen en heel veel dennenbomen, een aftakking van de Columbia river stroomt ook door deze route. Het bewegende ijs heeft de vorm aan de bergen gegeven. De lager gelegen bergen werden helemaal onder het ijs begraven, daardoor zijn zij rond en de hogere bergen puntig omdat die niet onder het ijs waren begraven. Na een uur, rijden we een nieuwe tijdzone binnen, het is nu een uur later. Af en toe zien we stukken blauwe lucht en is de regen ook gestopt. In Golden maken we een stop, de tank volgooien, we moeten eerst binnen betalen voordat we mogen tanken. Het zelfde bedrag maar als de vorige keer. 106 liter deze keer. Bij Tim Hortens drinken we een cappuccino, niet de lekkerste. We steken lopend de snelweg over en gaan bij de Subway een sub tonijn eten. We kunnen buiten zitten, want de zon schijnt gelukkig weer. Nadat we Golden verlaten, rijden we het Yaho NP binnen. Prachtige vergezichten, bergen en een blauwe lucht. Helaas zijn er bijna geen plekken om even te kunnen stoppen en foto's te kunnen maken, dus dan maar vanuit de camper. Er wordt ook hier druk aan de weg gewerkt, zelfs worden rotswanden afgekapt, met de hand en machinaal. Op een bepaald moment komen we bij de Spiral Tunnels, hier hebben ze een spoorlijn dwars door de kathedraal berg uitgekapt. De luchten zijn hier prachtig, enorme witte wolken tegen een helder blauwe hemel. Onze volgende stop is Lake Louise, het Is enorm druk. Lake Louise ligt midden in Banff NP. Het meer Is één van de mooiste van de Canadezen Rockies. Het helderblauwe gletsjer water, de bergen op de achtergrond en het sprookjesachtige Fairmont Chateau maken deze plek uniek. Ik nestel mij op een bankje en geniet van de omgeving, ondanks de drukte. Gaston gaat een wandeling maken langs het meer. Achter mij staat het beroemde Fairmont Chateau. Dit Is genieten. Om 16.30 uur zijn we op de camping, met uitzicht op de Rockies. Wijntje en een hapje erbij, zo sluiten wij de middag af. Om ons heen dartelen grondeekhoorns. We eten vanavond hotdogs. Er Is een kleine consternatie, onze buren die rond 19.30 uur aankomen vertellen ons dat wij op hun plek staan. Wij hebben alles aangesloten en zitten net te eten. Gelukkig hebben we een plattegrond en Gaston laat ze zien, dat wij op de juiste plek staan. Ondertussen hotdog koud. Tijdens het eten hebben we uitzicht op de Rockies.

Michiel

Hotdogs toch nog gesmaakt?