Gaston en Marloes op reis in Canada

Revelstoke

Om 07.00 uur probeert de zon boven de bergen door de bewolking heen te komen. Het blijft bij proberen, er is zware bewolking. Vandaag was de bedoeling om een helikopter vlucht naar een gletsjer te maken maar, door de zware bewolking gaat dat niet door.

We rijden naar het plaatselijke visitor centre, voor wat aanvullende info. De bedoeling is om Revelstoke NP te gaan bezoeken. Er loopt een belangrijke weg doorheen, de 26 km lange Meadows in the Sky Parkway naar Balsam Lake, vlakbij de top van de 1920 meter hoge Mount Revelstoke. Door dat er afgelopen winter ontzettend veel sneeuw is gevallen, kunnen we tot halverwege komen. We kunnen wel op verschillende plekken even stoppen om foto's te maken. Het is zo jammer dat het zo bewolkt is. De eerste stop is Monashee Point, waar we Revelstoke en de Columbia Valley met de Monashee Mountains op de achtergrond zien. Ergens tussen de bomen ontdekken we een idyllisch plekje, met waterstroompje, een bankje en omgevallen bomen. Niets is minder waar, de vele omgevallen bomen komen door stormen en een enorme pak sneeuw, maar doordat de zon tot aan de grond schijnt, groeien er ook weer nieuwe bomen. Door al deze verscheidenheid van bomen heeft dit regenwoud een eigen karakter.

Hier leefden ook de oorspronkelijke bevolking, de Ktunaxa, de Syilx en de Secwepeme First Nations. Als we helemaal naar de top hadden kunnen rijden, hadden we nog huisjes van de oorspronkelijke bewoners kunnen bewonderen en kon je nog wat leren over hun levensstijl. Tot nu toe hebben we nog geen afstammelingen van de oorspronkelijke bewoners ontmoet. Je hebt hier ook zicht op het Internment Camp, dit is de locatie van een interneringskamp uit de Eerste Wereldoorlog, waar 'vijandige vreemdelingen' vastgehouden werden. De volgende twee stops hebben eigenlijk het zelfde uitzicht, alleen sta je hoger.

Als we niet verder kunnen gaat Gaston een trail volgen. Hopelijk ziet hij onderweg nog een beer (op afstand). Na een dik uur komt Gaston terug, geen beer gezien.

We rijden naar de dam die in 2011 is aangelegd, er is een visitor centre waar we een kijkje nemen. De dam is één van de grootste energieopwekkers in BC en voorziet bijna 750.000 huishoudens van stroom. We bekijken een flim, waar ze precies uitleggen hoe deze operatie is verlopen, erg interessant. We bekijken de foto's en nemen dan de lift naar het hoogste punt van de dam, 175 meter hoog. Vanuit hier hebben we een prachtig uitzicht.

Ondertussen vliegen de uren voorbij en rijden we terug naar Revelstoke waar we bij een authentiek restaurantje iets eten, we lopen nog even door dit plaatsje. Wat leuk is het hier. Gaan nog een drankje bij de slijterij kopen en lopen dan naar de camper om naar een waterval te rijden, daar komen we nooit aan omdat we via een gravelweg moeten en dat liever niet willen.

We rijden nog even naar de skiliften, die gaan niet helemaal naar boven in verband met de vele sneeuw die daar nog ligt. We besluiten niet naar boven te gaan. In een restaurant willen we een cappuccino gaan drinken, maar die schenken ze nog niet, omdat de koffiemachine nog niet aangesloten is. Dan maar naar de camping en maken zelf een cappuccino, we kunnen buiten zitten. Helaas gaat het regenen en moeten we naar binnen. 's Avonds maken we pasta met verse zalm, zeer lekker.

Na het eten sluit Gaston de riolering aan om alle vuile tanken leeg te laten lopen. Het regent nog steeds een beetje, daar staat deze omgeving ook om bekend, veel regen en nog meer sneeuw. Ze hebben hier 6 maanden winter, pas in mei is de meeste sneeuw weg. Omdat er nog steeds sneeuw ligt, kan je je nog alpine skiën.