Gaston en Marloes op reis in Canada

Vancouver

Met een strak blauwe lucht worden we wakker. We ontbijten bij Cora, zeer goed en erg populair. Om 08.30 nemen we de Hop-on, Hop off bus. Onze eerste stop is in Stanley Park. Dit park is een belangrijke recreatie plaats voor locals en toeristen. Er zijn fiets en wandelpaden. Beroemd zijn de negen totempalen bij Brockton Point. Stanley Park is zelfs 10% groter dan Central Park in New York. Het is hier druk met fietsende mensen en hardlopers, ondanks dat het nog zo vroeg is. We zijn net optijd, even later komen de bussen aan. We vervolgen onze weg en genieten van de haven en de skyline van Vancouver. Het is rustig in de stad, wat ons opvalt zijn de vele zwervers die overal liggen te slapen. Het wordt bewolkt en daardoor koud. Midden in de stad is een gemeenschappelijke tuin aangelegd, als je tuinieren leuk vind kan je hier gaan schoffelen. Buiten het hek staat iemand de bloemen uit de tuin te verkopen. Vancouver wordt ook wel de glasstad genoemd ivm de vele appartementen die grotendeels uit glas bestaan. Ook zijn hier vele films opgenomen zoals Firts Blood, helaas voor Vancouver staat op de aftiteling Washington DC. We laten de meeste stops voorbij gaan en stappen uit in Gastown, de oude historische binnenstad met de beroemde stoomklok. We hebben zin in een cappuccino, maar het enige restaurant wat in de zon staat is nog gesloten. Dus gaan we verder, we lopen naar de Vancouver Lookout, kopen tickets en gaan met de lift naar boven. We hebben een prachtig uitzicht over de stad. Om 12.30 uur hebben we een lunch afspraak met Tony en Maria, verrassing Marissa en Justin zijn er ook. We zitten in de Cactus Club Café. We kletsen twee uur lang. Het was erg gezellig. Wij blijven nadien nog even hangen en kunnen genieten van het uitzicht op het water en Stanley Park. Op de bergen zien we sneeuw liggen. Buiten het restaurant heb je symbool van het olympisch vuur die tijdens de Olympische Spelen in 2010 brandde. We lopen nog even naar de haven om de watervliegtuigen op te zien stijgen. In de haven ligt de Zaandam (cruiseschip), we gaan even op een bankje zitten en zien hoe de passagiers aan boord instructies krijgen voordat ze vertrekken. Eigenlijk wilden wij nog hier in de buurt nog een wandeling maken maar, we gaan nog een rondje bus doen. In Gastown stappen we uit om ergens op een terras te gaan zitten. Gaston wilde eten, maar omdat ik zo een pijn in mijn maag had zijn we weer op de bus gestapt. Maar goed ook het was de laatse bus die we konden nemen. Na het innemen van de medicatie gaan we op zoek naar een eetgelegenheid vlakbij het hotel. We belanden bij de Hot Pot, chinese fondue. Wij hadden dat natuurlijk niet door toen we binnen kwamen, Gaston wilde fried rice en ik de crab die ze in de aanbieding hadden. Geen crab vandaag. Dus verder lopen, uiteindelijk kwamen we de Banana Leaf een Maleisisch cafe. We nemen enkele voorgerechten en beide een rijst gerecht. Ondertussen vallen mijn ogen bijna dicht en kan ik niet wachten om mijn bed in te kruipen.