Gaston en Marloes op reis in Canada

Clearwater

We kunnen buiten ontbijten, één van de buren komt even buurten. Na het ontbijt rijden we het Wells Gray Provincial Park binnen, langs de kant van de weg loopt een Wapiti (hert) eenzaam en alleen.

Wells Gray PP is één van de mooiste natuurgebieden van British-Columbia, dat vergeleken kan worden met de Rockies in het oosten. Het werd geopend in 1939 en wordt gekenmerkt door bergweiden, klaterende watervallen en hoge bergen (tot 2575 meter) met gletsjers. Wells Gray PP wordt ook wel 'Waterfall Park' genoemd. Dit is niet voor niets: er zijn maar liefst 250 watervallen, in alle soorten en maten. Het parklandschap bestaat voornamelijk uit vulkanisch gesteente en heeft zijn specifieke vormen gekregen door gletsjers, rivieren en andere natuurlijke krachten. Van deze 250 watervallen gaan wij er vandaag 3 bekijken omdat deze het makkelijkst bereikbaar zijn zonder dat je er meerdaagse wandeltochten voor moet gaan lopen voordat je bij een waterval bent of eerst 15 km moeten wandelen en er zijn ook veel gravelwegen, waar wij niet met de camper op mogen komen.

Na 15 km komen we bij Spahats Creek Falls aan, als we aankomen lopen weten we niet wat we zien. De Spahats Creek Falls klatert over kliffen van ongeveer 75 meter naar beneden. Deze waterval heeft op deze manier een 122 meter diepe canyon in het lava gesteente gesleten. Vanaf het uitkijkpunt hebben we een weids overzicht over de Clearwater Valley. Wow, wat ontzettend mooi en ondanks het lawaai van het water geeft het ook een stuk rust.

Na de Spahats Creek Falls moeten we 40 km rijden om bij Dawson Falls te komen. Deze waterval is twintig meter hoog en maar liefst negentig meter breed. Jemig wat een geraas en wat indrukwekkend. We kunnen op een meter afstand komen en het water raast langs ons heen, de Thompson River in.

Na de Dawson Falls rijden we nog 10 km door en komen bij de Helmcken (klinkt wel heel erg duits) Falls. Deze waterval is met zijn 141 meter hoogte de vierde grootste waterval van Canada. Het water dondert de diepte in over een vulkanische klif. We moeten er klunend naar toe omdat er omgevallen bomen liggen en het wandelpad glibberig is. Hier staan ook bordjes "pas op voor beren", zorg ervoor dat je afstand houd en geluid maakt, dus zingen wij het liedje "ik heb een potje met vet". Een man is met een drone de waterval aan het verkennen, wij maar denken dat het water de drone wel naar zich toetrekken zou, niets van dat alles. De drone landt weer veilig. Deze waterval is ook zeer de moeite waard.

Om drie uur zijn we weer op de camping en gaan lekker buiten zitten om wat te lezen en te relaxen, natuurlijk zijn er alweer mensen aan het vuurtje stoken en het weer is al zo lekker. Hoezo milieu verontreiniging.

Om 19.00 uur lopen we naar het restaurant op de camping en gaan hier lekker eten.

Ella

Ben weer helemaal bij. Weer een geweldige trip.
Nog veel plezier en blijf zoeken naar die heerlijke cappuccino.
Xxx